علت گران شدن قیمت سیمان چه بود؟ افزایش ۱۵ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ نسبت‌به سال گذشته پرداخت وام‌های خرد بدون مراجعه حضوری ۲۰۰ میلیون تومان پاداش برای معرفی استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز سقف جدید نگهداری ارز برای اشخاص مشخص شد (۴ خرداد ۱۴۰۴) ثبت سفارش جدید برنج از ۱۰ خرداد آغاز می‌شود خروج سنگین پول حقیقی از بازار سهام | خودرویی‌ها ترمز بورس را کشیدند (۴ خرداد ۱۴۰۴) مبارزه با ملخ در حدود چهار هزار هکتار از مزارع مشهد انجام شد شرکت‌های خراسانی در بورس؛ از خوش‌بینی تا واقعیت اکتشاف، مهم ترین چالش پیش روی توسعه معادن خراسان رضوی | ثروت خفته خراسان در دل زمین ایران پنجمین قدرت معدنی جهان | کشف ۲درصد گنجینه‌های معدنی ایران طلا و سکه امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۴ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۴ خرداد ۱۴۰۴) | دلار به کمتر از ۸۳ هزار تومان افت کرد مشکل بیمه کامیون‌داران حل خواهد شد | احتمال سه‌نرخی‌شدن سوخت کامیون‌ها جریمۀ روزانه ۱۰۰ هزار تومانی خودروهای بدون معاینه فنی خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی از ۸.۵ هزار تن عبور کرد (۴ خرداد ۱۴۰۴) صدور کارت سوخت در کمتر از یک هفته | ثبت‌نام اینترنتی جایگزین مراجعه حضوری شد توقف واگذاری سهام ۲ شرکت بزرگ خودروساز ایران‌خودرو و سایپا در بورس (۴ خرداد ۱۴۰۴) چین، دو فروند هواپیمای کارکرده مسافربری را ۴برابر گران‌تر از قیمت واقعی به ایران فروخت جمع‌آوری کارت‌های سوخت از امروز استارت خورد (۴ خرداد ۱۴۰۴) افزایش مصرف آب با گرم‌شدن هوا | در تابستان باید منتظر جیره‌بندی آب در مشهد باشیم؟ طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان چه دستاوردی داشت؟ | گران‌فروشی نان‌های بی‌کیفیت زیر سایه طرح هوشمندسازی یارانه یک ماه گذشته نانوایی‌ها واریز شد | احتمال افزایش قیمت نان در آینده‌ای نزدیک قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در میادین تره‌بار (۴ خرداد ۱۴۰۴) | آلبالو در مشهد چند؟ بحران در بازار اجاره | سقف اجاره امسال هنوز مشخص نیست ویدئو| استاندار خراسان رضوی: ورود بخش خصوصی به اقتصاد استان در نمایشگاه سرمایه‌گذاری مشهد بی‌سابقه بود مشهد در آینده، میزبان رویداد‌های اقتصادی بزرگ خواهد بود هشدار جهاد کشاورزی مشهد درباره شیوع آفت سن گندم در مزارع (۳ خرداد ۱۴۰۴) انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شهرداری مشهد با صندوق پژوهش و فناوری در حوزه مسکن
سرخط خبرها

جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟

  • کد خبر: ۳۲۵۸۰۴
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۵
جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟
با افزایش بیش از ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید از آبان ۱۴۰۳ تا کنون، توقف به‌روزرسانی فرمول قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، صنعت خودرو را در معرض یک زیان جدی قرار داده است. آیا زمان آن نرسیده که سیاست‌گذار به واقعیات اقتصادی توجه کند؟

به گزارش شهرآرانیوز، صنعت خودروسازی در ایران همواره تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی قرار داشته است. در این میان، شورای رقابت به عنوان نهاد ناظر بر قیمت‌گذاری خودروها، وظیفه دارد تا با استفاده از فرمول‌های علمی و اقتصادی، قیمت‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که هم به نفع تولیدکننده باشد و هم مصرف‌کننده از آن بهره‌مند شود. با این حال، از آخرین بار که قیمت‌ها در آبان ۱۴۰۳ به‌روزرسانی شدند، تحولات اقتصادی فراوانی رخ داده است. رشد ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید، افزایش شدید نرخ ارز و دستمزدها، همگی نشان‌دهنده این هستند که شرایط اقتصادی به‌طور چشمگیری تغییر کرده‌اند. با این حال، شورای رقابت تاکنون اقدامی برای بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری انجام نداده است.

طبق آمار منتشر شده، در حدود پنج ماه گذشته، هزینه‌های تولید خودرو در کشور بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ ارز دولتی از ۴۲ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۴، تغییرات عمده‌ای در هزینه‌های تولید ایجاد کرده است. قیمت مواد اولیه و قطعات وارداتی که بخش بزرگی از تولید خودرو را تشکیل می‌دهند، به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر نرخ ارز قرار دارند. این افزایش‌ها به معنای بالا رفتن هزینه‌های تولید است که در نهایت به قیمت نهایی محصول منتقل می‌شود.

از سوی دیگر، طبق مصوبه شورای عالی کار، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴ با افزایش ۴۵ درصدی رو‌به‌رو شده است. این تغییرات، علاوه بر اینکه فشار مضاعفی بر هزینه‌های تولید وارد کرده، تأثیر مستقیمی بر قدرت خرید مصرف‌کنندگان و همچنین توان مالی خودروسازان داشته است. به‌ویژه که در شرایط کنونی، خودروسازان با چالش‌های متعدد اقتصادی رو‌به‌رو هستند و بسیاری از آنها با زیان عملیاتی در حال فعالیت هستند.

در حالی که این تحولات اقتصادی ادامه دارد، فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت همچنان ثابت مانده و قیمت‌ها تغییر نکرده است. این در حالی است که طبق همین فرمول، خودروسازان باید هزینه‌های واقعی تولید را در نظر بگیرند. بنابراین، ادامه سیاست قیمت‌گذاری فعلی، نه تنها موجب کاهش سودآوری برای خودروسازان شده، بلکه از این نیز بدتر، ممکن است به کاهش کیفیت محصولات تولیدی و حتی کاهش تیراژ تولید منجر شود.

به این ترتیب، فاصله‌گیری قیمت‌های فروش از هزینه‌های تولید، خودروسازان را به انتخاب‌هایی دشوار می‌اندازد: یا باید کیفیت را کاهش دهند، یا از منابع غیرمولد برای جبران زیان استفاده کنند، یا تولید برخی مدل‌ها را متوقف نمایند. هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها پایدار و مطلوب نیستند.

در شرایط فعلی که هزینه‌های تولید به‌طور چشمگیری افزایش یافته و فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هنوز بدون تغییر باقی مانده است، سیاست‌گذاران باید سریعاً نسبت به به‌روزرسانی قیمت‌ها اقدام کنند. تأخیر در این امر تنها به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد انجامید. در صورتی که شورای رقابت خواهان تحقق هدف‌های خود در تنظیم بازار و حمایت از صنعت خودروسازی باشد، باید به‌سرعت به‌روزرسانی قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهد تا از تداوم بحران در این صنعت جلوگیری شود.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->