کمبود ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای سفرهای اربعین حسینی مصرف سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزارتن آفت کش در کشور قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل چند؟ (۶ مرداد ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ مرداد ۱۴۰۴) | رشد قیمت آریزو ۸ به نیمه کانال ۲.۹ میلیارد تومان قیمت‌ امروز خودرو‌های داخلی (۵ مرداد ۱۴۰۴) | رشد ۱۰ میلیونی شاهین G آیا ادارات و بانک‌های تهران روز (چهارشنبه، ۸ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل می‌شود؟ تورم خدمات به ۴۰ درصد رسید | خدمات فنی صدرنشین تورم خردادماه رشد ۶۳ درصدی وصول مالیات در خراسان رضوی طی سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴ بازار موبایل ایران زیر و رو شد قیمت رمزارز‌های دیجیتال در بازار امروز در جهان (۵ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت بیت‌کوین دوباره صعود کرد بررسی قیمت امروز دینار در بازار آزاد مشهد | اختلاف بیش از یک میلیونی بازار آزاد و نرخ رسمی (۵ مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت جدید محصولات ایران خودرو ویژه مرداد ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول افت ۱۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ مرداد ۱۴۰۴) سازمان هواپیمایی کشوری: اسامی شرکت‌های ایرانی حاضر در عملیات اربعین ۸ مرداد اعلام می‌شود تمدید مهلت استرداد اظهارنامه و بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۴ تا ۲۸ مرداد واریز اعتبار کالابرگ الکترونیک برای دهک‌های ششم و هفتم از فردا (دوشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۴) + جزئیات کاهش قیمت طلا در مشهد (۵ مرداد ۱۴۰۴) فصل وام‌دهی بانک‌های خراسان رضوی قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ مرداد ۱۴۰۴) | دلار کانال ۸۸ هزار تومان را از دست داد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد: جیره‌بندی آب به هیچ وجه راهکار ما نیست + فیلم صرفه‌جویی ۶ میلیون مترمکعبی آب با تعطیلی چهارشنبه‌های مردادماه صدور مجوز تغییر کاربری برای ۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی در خراسان رضوی قیمت امروز میوه و تره‌بار اعلام شد (۵ مرداد ۱۴۰۴) | انجیر به بازار مشهد آمد آتش سوداگری در بحران بی‌آبی | گزارش شهرآرانیوز از بازار داغ خرید و فروش پمپ و مخزن آب در مشهد زندگی سخت کارگران و بازنشستگان با حقوق زیر ۲۰ میلیون تومان نصب پمپ مستقیم هزینه قبض آب منازل را تا ۲۰ برابر بیشتر می‌کند ویدئو| ماجرای یک تن برنج وارداتی که گم شد! درآمد ۲۸۱ میلیارد تومان شرکت بورس تهران در یکسال اخیر جزئیات افزایش مالیات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت | از سمبوسه و فلافل تا کاشت ناخن
سرخط خبرها

جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟

  • کد خبر: ۳۲۵۸۰۴
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۵
جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟
با افزایش بیش از ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید از آبان ۱۴۰۳ تا کنون، توقف به‌روزرسانی فرمول قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، صنعت خودرو را در معرض یک زیان جدی قرار داده است. آیا زمان آن نرسیده که سیاست‌گذار به واقعیات اقتصادی توجه کند؟

به گزارش شهرآرانیوز، صنعت خودروسازی در ایران همواره تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی قرار داشته است. در این میان، شورای رقابت به عنوان نهاد ناظر بر قیمت‌گذاری خودروها، وظیفه دارد تا با استفاده از فرمول‌های علمی و اقتصادی، قیمت‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که هم به نفع تولیدکننده باشد و هم مصرف‌کننده از آن بهره‌مند شود. با این حال، از آخرین بار که قیمت‌ها در آبان ۱۴۰۳ به‌روزرسانی شدند، تحولات اقتصادی فراوانی رخ داده است. رشد ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید، افزایش شدید نرخ ارز و دستمزدها، همگی نشان‌دهنده این هستند که شرایط اقتصادی به‌طور چشمگیری تغییر کرده‌اند. با این حال، شورای رقابت تاکنون اقدامی برای بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری انجام نداده است.

طبق آمار منتشر شده، در حدود پنج ماه گذشته، هزینه‌های تولید خودرو در کشور بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ ارز دولتی از ۴۲ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۴، تغییرات عمده‌ای در هزینه‌های تولید ایجاد کرده است. قیمت مواد اولیه و قطعات وارداتی که بخش بزرگی از تولید خودرو را تشکیل می‌دهند، به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر نرخ ارز قرار دارند. این افزایش‌ها به معنای بالا رفتن هزینه‌های تولید است که در نهایت به قیمت نهایی محصول منتقل می‌شود.

از سوی دیگر، طبق مصوبه شورای عالی کار، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴ با افزایش ۴۵ درصدی رو‌به‌رو شده است. این تغییرات، علاوه بر اینکه فشار مضاعفی بر هزینه‌های تولید وارد کرده، تأثیر مستقیمی بر قدرت خرید مصرف‌کنندگان و همچنین توان مالی خودروسازان داشته است. به‌ویژه که در شرایط کنونی، خودروسازان با چالش‌های متعدد اقتصادی رو‌به‌رو هستند و بسیاری از آنها با زیان عملیاتی در حال فعالیت هستند.

در حالی که این تحولات اقتصادی ادامه دارد، فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت همچنان ثابت مانده و قیمت‌ها تغییر نکرده است. این در حالی است که طبق همین فرمول، خودروسازان باید هزینه‌های واقعی تولید را در نظر بگیرند. بنابراین، ادامه سیاست قیمت‌گذاری فعلی، نه تنها موجب کاهش سودآوری برای خودروسازان شده، بلکه از این نیز بدتر، ممکن است به کاهش کیفیت محصولات تولیدی و حتی کاهش تیراژ تولید منجر شود.

به این ترتیب، فاصله‌گیری قیمت‌های فروش از هزینه‌های تولید، خودروسازان را به انتخاب‌هایی دشوار می‌اندازد: یا باید کیفیت را کاهش دهند، یا از منابع غیرمولد برای جبران زیان استفاده کنند، یا تولید برخی مدل‌ها را متوقف نمایند. هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها پایدار و مطلوب نیستند.

در شرایط فعلی که هزینه‌های تولید به‌طور چشمگیری افزایش یافته و فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هنوز بدون تغییر باقی مانده است، سیاست‌گذاران باید سریعاً نسبت به به‌روزرسانی قیمت‌ها اقدام کنند. تأخیر در این امر تنها به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد انجامید. در صورتی که شورای رقابت خواهان تحقق هدف‌های خود در تنظیم بازار و حمایت از صنعت خودروسازی باشد، باید به‌سرعت به‌روزرسانی قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهد تا از تداوم بحران در این صنعت جلوگیری شود.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->