جرایم بیمه شخص ثالث بخشیده شد (۱۶ تیر ۱۴۰۴) فعالیت بازار طلای تهران از روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۴ قیمت امروز پرفروش‌ترین موبایل‌های شیائومی در مشهد (۱۶ تیر ۱۴۰۴) بیمه بیکاری در شرایط بحرانی به کارگران تعلق می‌گیرد؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۶ تیر ۱۴۰۴) | آرامش بازار پس از تعطیلات اخیر قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۶ تیر ۱۴۰۴) | دیگنیتی کمتر از ۲ میلیارد تومان شد قیمت امروز دینار عراق چقدر است؟ (۱۶ تیر ۱۴۰۴) معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد: احداث ۱۸.۵ مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر در فریمان آخرین وضعیت طرح ساماندهی نیرو‌های شرکتی (۱۶ تیر ۱۴۰۴) ماجرای دستور وزیر اقتصاد برای اقدام علیه حساب‌های اجاره‌ای چه بود؟  روند مثبت بورس پایدار خواهد ماند؟ | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ تیر ۱۴۰۴) نرخ‌گذاری جدید نان کامل | حمایت کمیسیون اصل نود مجلس از طرح ملی نان کامل در خراسان رضوی چشم‌انداز قیمت بلیت پرواز‌های زیارتی تهران و مشهد به نجف در اربعین ۱۴۰۴ آیا شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری تغییر کرده است؟ قیمت برنج ایرانی تغییر کرد (۱۶ تیر ۱۴۰۴) تحقق ۶۵ درصدی درآمد‌های خراسان رضوی در سه ماه ابتدایی امسال ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ (۱۶ تیر ۱۴۰۴) آغاز پرداخت کمک‌هزینه مسکن به مستاجران آسیب دیده در جنگ از فردا (۱۷ تیر ۱۴۰۴) قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۱۶ تیر ۱۴۰۴) نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۶ تیر ۱۴۰۴) | دلار افت کرد بررسی جزئیات تعیین سقف اجاره‌بها | امکان دور زدن قانون از سوی مالکان وجود دارد؟ نرخ بلیت قطار از نیمه دوم تیرماه ۳۰ درصد افزایش می‌یابد بررسی قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ (۱۶ تیر ۱۴۰۴) | افت قیمت ران گوسفندی در مشهد کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی ادامه یافت (۱۶ تیر ۱۴۰۴) کاهش چشمگیر موارد مثبت تب مالت در دام‌های سنگین استان خراسان رضوی قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۶ تیر ۱۴۰۴) | زردآلو کیلویی ۶۰ هزار تومان ورق بورس بالاخره برگشت (۱۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت‌گذاری دستوری خودرو، زیان‌آور برای تولیدکننده و مصرف‌کننده قیمت نجومی مدل‌های جدید پیکان در بازار + جدول
سرخط خبرها

جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟

  • کد خبر: ۳۲۵۸۰۴
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۵
جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟
با افزایش بیش از ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید از آبان ۱۴۰۳ تا کنون، توقف به‌روزرسانی فرمول قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، صنعت خودرو را در معرض یک زیان جدی قرار داده است. آیا زمان آن نرسیده که سیاست‌گذار به واقعیات اقتصادی توجه کند؟

به گزارش شهرآرانیوز، صنعت خودروسازی در ایران همواره تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی قرار داشته است. در این میان، شورای رقابت به عنوان نهاد ناظر بر قیمت‌گذاری خودروها، وظیفه دارد تا با استفاده از فرمول‌های علمی و اقتصادی، قیمت‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کند که هم به نفع تولیدکننده باشد و هم مصرف‌کننده از آن بهره‌مند شود. با این حال، از آخرین بار که قیمت‌ها در آبان ۱۴۰۳ به‌روزرسانی شدند، تحولات اقتصادی فراوانی رخ داده است. رشد ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید، افزایش شدید نرخ ارز و دستمزدها، همگی نشان‌دهنده این هستند که شرایط اقتصادی به‌طور چشمگیری تغییر کرده‌اند. با این حال، شورای رقابت تاکنون اقدامی برای بازنگری در فرمول قیمت‌گذاری انجام نداده است.

طبق آمار منتشر شده، در حدود پنج ماه گذشته، هزینه‌های تولید خودرو در کشور بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ ارز دولتی از ۴۲ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۴، تغییرات عمده‌ای در هزینه‌های تولید ایجاد کرده است. قیمت مواد اولیه و قطعات وارداتی که بخش بزرگی از تولید خودرو را تشکیل می‌دهند، به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر نرخ ارز قرار دارند. این افزایش‌ها به معنای بالا رفتن هزینه‌های تولید است که در نهایت به قیمت نهایی محصول منتقل می‌شود.

از سوی دیگر، طبق مصوبه شورای عالی کار، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴ با افزایش ۴۵ درصدی رو‌به‌رو شده است. این تغییرات، علاوه بر اینکه فشار مضاعفی بر هزینه‌های تولید وارد کرده، تأثیر مستقیمی بر قدرت خرید مصرف‌کنندگان و همچنین توان مالی خودروسازان داشته است. به‌ویژه که در شرایط کنونی، خودروسازان با چالش‌های متعدد اقتصادی رو‌به‌رو هستند و بسیاری از آنها با زیان عملیاتی در حال فعالیت هستند.

در حالی که این تحولات اقتصادی ادامه دارد، فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت همچنان ثابت مانده و قیمت‌ها تغییر نکرده است. این در حالی است که طبق همین فرمول، خودروسازان باید هزینه‌های واقعی تولید را در نظر بگیرند. بنابراین، ادامه سیاست قیمت‌گذاری فعلی، نه تنها موجب کاهش سودآوری برای خودروسازان شده، بلکه از این نیز بدتر، ممکن است به کاهش کیفیت محصولات تولیدی و حتی کاهش تیراژ تولید منجر شود.

به این ترتیب، فاصله‌گیری قیمت‌های فروش از هزینه‌های تولید، خودروسازان را به انتخاب‌هایی دشوار می‌اندازد: یا باید کیفیت را کاهش دهند، یا از منابع غیرمولد برای جبران زیان استفاده کنند، یا تولید برخی مدل‌ها را متوقف نمایند. هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها پایدار و مطلوب نیستند.

در شرایط فعلی که هزینه‌های تولید به‌طور چشمگیری افزایش یافته و فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هنوز بدون تغییر باقی مانده است، سیاست‌گذاران باید سریعاً نسبت به به‌روزرسانی قیمت‌ها اقدام کنند. تأخیر در این امر تنها به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد انجامید. در صورتی که شورای رقابت خواهان تحقق هدف‌های خود در تنظیم بازار و حمایت از صنعت خودروسازی باشد، باید به‌سرعت به‌روزرسانی قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهد تا از تداوم بحران در این صنعت جلوگیری شود.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->